//Mi kell egy webáruház indításához?

Mi kell egy webáruház indításához?

Ahhoz, hogy ma minél nagyobb vevői tömegeket érhessünk el, elengedhetetlen egy webáruház indítása, mellyel az online térben is pillanatok elérhetjük a világ bármely pontján a vevőket. Ehhez persze mindenképp szükséges pár alapvető dolog, melyek nélkül nem csak, hogy sikeresek nem lehetünk, de maga az áruház sem üzemelhet. Utóbbit elkerülendő, most összegyűjtöttük, hogy mi is kellhet egy webáruház indításához első körben.

Webáruház formája

Legelőször is, ahhoz hogy mi webáruházat indíthassunk, mindenképp szükséges egy vállalkozási forma, melyben tevékenységünket végezzük majd. Ez a vállalkozási forma lehet:

  • egyéni vállalkozó
  • korlátolt felelősségű társaság
  • betéti társaság
  • részvénytársaság

Amennyiben még semmilyen vállalkozási formával sem rendelkezünk, akkor mindenképp érdemes lehet egy könyvelő segítségét kérni, mert sok mindentől függ, hogy melyik lehet az optimális döntés. Például egyesek számára alanyi adómentességű egyéni vállalkozóként is érdemes lehet a webáruházas értékesítésbe kezdeni.

Webáruház bejelentése

A megfelelő vállalkozási formán felül néhány kötelező jellegű bejelentési kötelezettségnek is szükséges eleget tenni. Ilyen például a kereskedelmi tevékenységünk bejelentése az adott önkormányzat jegyzőjénél.

Ezen felül mindenképp szükséges egy TEÁOR szám, mellyel jelezhetjük a hatóságok felé, hogy mi magunk milyen tevékenységi kört szándékozunk végezni. Webáruházak esetében ez a 4791-es TEÁOR szám, ami a „csomagküldő, internetes kiskereskedelem” tevékenységi kört öleli magába. Nagy könnyítés webáruház indítás esetében, hogy ennek a tevékenységnek a végzéséhez nem szükséges szakképesítés.

Domain cím megszerzése

Amennyiben rendelkezünk már vállalkozással, akkor egy megfelelő webáruház nevet kell találnunk, melyet az online térben a domain cím testesít meg. Ennek a domain címnek tükrözni kell tevékenységünket, vagy az értékesíteni kívánt termékcsoportot. Így a vevői kör is könnyebben ránk találhat, ami erős konkurencia esetén kiemelten fontos lehet.

Webáruház motor, weboldal

Ahhoz, hogy webáruházunk létrejöhessen egy saját fejlesztésű, vagy bérelt webáruház motorra lesz szükségünk. Ezek a különböző felületek felelnek azért, hogy webáruházunk formát ölthessen a vevők számára is.

A bérelt webáruház motorok esetében havidíjat kell fizetnünk, ami 10-20.000 Ft-os tételt jelenthet havonta. Cserébe pénzünkért egy modulárisan jól variálható, folyamatos támogatással és frissítésekkel rendelkező webáruház felületet kapunk.

Webáruház készítése házilag című cikkben részletesen írtunk a webáruház készítésről.

Weboldal kötelező tartalmi elemei

Miután megvan a webáruházunk motorja, már kezdődhet is a tartalmak feltöltése, amik között természetesen szintén találhatóak olyan elemek melyeknek kötelező jelleggel meg kell jelenniük. Ezek a kötelező tartalmi elemek a:

  • kapcsolat felvételi adatok
  • Általános Szerződési Feltételek
  • Adatkezelési Nyilatkozat

Impresszum/Kapcsolat menüpont

A webáruházunk oldalán minden olyan információt fel kell tűntetnünk, melynek birtokában a vevők felvehetik velünk a kapcsolatot, vagy megbizonyosodhatnak tevékenységünk végzésének jogosságáról. Így tehát a kapcsolat menüpontban szerepeltetnünk kell a:

  • Név, székhely, levelezési cím, email cím adatinkat.
  • Adószámunkat, cégjegyzékszámunkat, a nyilvántartó cégbíróság nevét.
  • A tárhely szolgáltató székhelyét, telephelyét, elérhetőségét.
  • valamint az engedélyköteles termékekhez kapcsolódó engedélyek.

Általános Szerződési Feltételek

Az Általános Szerződési Feltételek kidolgozásához érdemes ügyvédi segítséget kérni, de ingyenes ÁSZF mintákat is találhatunk online forrásokból. Azonban fontos, hogy még minta használata esetében is forduljunk szakemberhez.

Adatkezelési Nyilatkozat

Mivel az esetek többségében személyes adatokat is kezelnünk kell, ezért erre vonatkozóan egy Adatkezelési Nyilatkozatot is a vevők rendelkezésére kell bocsátanunk, melyben megismerhetik:

  • az adatkezelési elveinket, feltételeinket
  • az adatkezelést jellegét, célját, jogalapját
  • az adatkezelésre és feldolgozásra jogosult személyeket
  • az adatkezelés időtartamát
  • a jogorvoslati lehetőségeket.

A Miért fontos webshopnak ÁSZF készítés? című cikkben erről a témáról részletesen írtunk.

Fizetési, számlázási lehetőségek

A termékek értékesítéséhez a vevők számára szükséges megfelelő fizetési és számlázási módokat biztosítanunk.

Számlázáshoz több akár ingyenes verziót is találhatunk, de mindenképp érdemes érdeklődni a nyújtott szolgáltatások felől, nehogy a jövőben kellemetlen meglepetés érjen minket.

Hazánkban a mai napig az utánvétes fizetési lehetőség a legnépszerűbb, de összességében az alábbi módok közül választhatunk:

  • utánvétes fizetés
  • bankkártyás fizetés
  • banki előre utalás
  • PayPal

Összegezve:

Egy webáruház indításához tehát nem szükséges túl sok minden, csupán néhány kötelező jellegű elemnek kell meglennie és már indulhat is az online értékesítés. Ez témától, tevékenységtől függ természetesen.

A Webshop nyitással kapcsolatos gyakori kérdések című cikkben is sok fontos kérdést válaszolunk meg a webshop indítással kapcsolatban.