Egy webáruház indításának költségei széles skálán mozoghatnak, a rendkívül alacsonytól, a magas összegig bármely lehetőséggel találkozhatunk. A költségek sok mindentől függnek, ezért érdemes alaposan megfontolni, már a kezdetektől, hogy milyen úton is indulunk el a tervezett webáruházzal. Éppen ezért ezt a döntést segítendő, most összegyűjtöttük, mik a webáruház indítás költségei és mekkora különbségekre számíthatunk bizonyos variációk esetén.
Webáruház készítés költségei
Egy internetes webáruház nyitása alapesetben nem igényel nagy ördöngösséget és anyagi áldozatokat. Amennyiben például összevetjük egy fizikai üzlet elkezdésével, könnyen az jöhet ki, hogy egy webshopot még olcsóbb is létrehozni, és sokkal nagyobb potenciállal bír, mert nincs helyhez kötve. Attól függően, hogy mi magunk mennyire értünk a webáruház készítéshez az alábbi webáruház indítási költségekkel érdemes számolnunk:
- szakemberek költsége
- domain név díja
- tárhely költségek
- tanúsítvány költségek
- képi megjelenés költségei
- pénzügyi tranzakciók költségei
- fejlesztési, karbantartási költségek
- marketing költségek
- raktározási költségek
- könyvelési, jogi költségek
Webáruház készítés szakköltségei
Egy webáruház indításához, ha professzionális összképet szeretnénk festeni, akkor szükségünk lehet programozóra, designerre, akik létrehozzák magát a webshopot, annak működő funkcióit, kinézetét. Ahhoz, hogy a megfelelő embert találjuk meg, fontos eldönteni, milyen fajta webshopot érdemes elindítani, hiszen választhatunk a:
- bérelhető (wordpress, shoprenter, joomla)
- saját fejlesztésű megoldást is.
Webshop platform költsége
A két webshop építési megoldás merőben eltérő költségekkel járhat, ezért ez elsősorban pénzügyi döntés lehet, de hosszabb távon is érdemes gondolkodnunk, aminek eredményeként lehet a kezdetben drágább megoldás akár olcsóbbá is válhat. A két webshop üzemeltetési mód költségei az alábbiak lehetnek:
- bérelhető: funkcióktól függően, akár már pár ezer forinttól indul
- saját fejlesztésű megoldás legalább 100.000 Ft-tól indul.
Domain vásárlás
Domain vásárlásnál tulajdonképpen bejegyezzük cégünket az internetes térbe. Ez lesz az, ahol megtalálják. Ez a jól ismert a „https://” utáni részben jelenik meg.
Amennyiben a domain név szabad, akkor 2-3 ezer forintos nagyságrend lehet éves szinten a domain díj. Ennél sokkal többet nem is érdemes ráfordítani egy induló vállalkozásnak. Ha a domain név nem szabad, mert valaki azt már lefoglalta, akkor csak a tulajdonostól tudjuk megvenni. Az árat pedig minden esetben ő határozza meg.
Tárhely vásárlás
A tárhely egy fontos dolog webáruházak üzemeltetése esetén, amire mindenképp oda kell. Érdemes olyat tárhelyet választani, ami elég helyet ad ahhoz, hogy minden termékedet kényelmesen fel tudjuk tölteni az oldalra. Ha valaki bérli a webshopot, akkor a szolgáltató jellemzően tárhely szolgáltatást is biztosít a webshop motor mellé.
A megfelelő tárhely bérlése a pár ezer forinttól a pár tízezerig terjedhet évente, de ezen nem érdemes spórolni. Mindenképp olyan megoldást válasszunk, ami gyors és megbízható szolgáltatást nyújt.
SSL tanúsítvány
A kliens és a szerver közti titkosítás (tehát tulajdonképpen a vásárlási biztonság megteremtése) alapfeltétel egy webáruház esetében, ahol bankkártya információk cserélnek gazdát.
Ráadásul a vevők számára látható nyoma van annak, ha egy oldal biztonságos. Egyrészről, az URL, hogy „https” („http” helyett). Másrészről, ha az oldal nem biztonságos, azt a legnépszerűbb böngészők látványosan tudatják is a látogatóval.
Bár a titkosítást utólag is meg lehet oldani, sok szempontból jóval nehézkesebb, mintha rögtön a domain megszerzése után kiváltanánk a tanúsítványt. Ezért azt ajánljuk, hogy rögtön az elején ezzel kezdd a kellemetlenségek elkerülése érdekében.
A biztonsági SSL tanúsítvány költsége 2-4 ezer Ft-tól indul, kezdetben ez bőven elegendő. De léteznek ingyenes megoldások is.
A webshop üzemeltetés költségei
A fenti költségek a webáruház elindításához feltétlenül szükséges költségek, tehát mondhatni elkerülhetetlenek. Ezen felül azonban a későbbi üzemeltetési költségekre is érdemes felkészülnünk.
Termék portfólió képi világ elkészítése
Ahhoz, hogy egy terméket el tudjunk adni interneten keresztül, és ne legyen szükség fizikai érintésre, kipróbálásra, minél profibb képekkel szükséges bemutatnunk. Alapvetően ezeket mi is elkészíthetjük, de ha minőségi, prémium, drágább termékeket árulunk, a képekkel mindenképp költségként érdemes számolnunk.
Számszerűsítve a költségeket egy fotós tízezres nagyságrendet kérhet el egy egész napos stúdiófotózásért. Amennyiben termékenként, vagy képenként számolunk, úgy körülbelül párszáz forinttól, 1-2 ezer forintos árig terjedhet az összeg.
Pénzügyi tranzakciók költségei
Minden egyes vásárlásnál jobb, ha minél több opciót adunk a vevőinknek, ahogy teljesítheti a termék megvételét. Ilyen lehet például a:
- Banki előre utalás
- Bankkártyás online fizetés
- PayPal
- Utánvét
A legtöbb esetben egy harmadik félen keresztül történik a tranzakció, aki ezért jutalékot von le. Ennek költsége 0,5 – 3% is lehet a tranzakció összegéből, illetve egyszeri szerződéskötési díjjal is érdemes számolnunk, ami pár tízezer forintos nagyságrend is lehet (20.000-60.000 Ft).
Fejlesztési és karbantartási költségek
Sajnos egy webáruház készítése során nem ér véget a folyamat azzal, hogy megvesszük a weboldalt és megcsináltatjuk egy fejlesztővel. A webáruháznak folyamatosan fejlesztésre van szüksége, új funkciók beépítésére, hogy naprakész maradhasson, és minél jobban megkönnyítse a termékek megvásárlását. Emellett arra is fel kell készülnünk, hogy előfordulhatnak apró meghibásodások, például a megnövekedett forgalmat nem bírja el a régi szerver, és erősebbre kell váltani.
A karbantartási költségek egy nehezen meghatározható fogalom. Egy fejlesztő órabére pár ezer forinttól a csillagos égig terjedhet, tehát annál drágább lesz, minél komolyabb módosításokat kell végrehajtani az oldalon.
Webshop marketing költségek
Ez lehet talán a legfontosabb befektetésünk egy webáruház esetében. Lényegében az előző lépcsőfokok egy stabil, szép webáruház meglétét szolgálják, de a kereslet magától csak nehezen fogja megtalálni a mi felületünket.
A marketingnek sok része van, a legkomolyabb megtérülést hozó, ugyanakkor leginkább időigényes kétségtelenül a keresőoptimalizálás, vagyis a SEO. Ennek a részeként az oldalt úgy építik fel, hogy a keresőmotorok (főleg Google) az általunk forgalmazott termékeket, kategóriákat dobja fel a keresésekre.
Egy másik népszerű része a közösségi média marketing, aminek részeként a különböző közösségi média felületeken (Facebook, Instagram, Youtube) juthatnak el termékeink a vásárlókhoz.
Az 5 webáruház marketing eszköz című cikket is ajánljuk.
A marketing költségek elsőre húzósnak tűnhetnek, de többszörösét hozhatják vissza a befektetett összegnek. Egy kisebb kampány is minimum tízezres, de inkább százezres nagyságrendbe tartozik. Egy valóban komoly, nagy volumenű marketing kampány, ami akár automatikusan is eladásokat generál, már inkább a milliós nagyságrendbe tartozik. Egy minimális költségvetéssel kell tervezni, aztán építkezni tovább.
Bele kell számolni a “tanulópénzt”. Lesznek felesleges költségek, amikből tanulni kell és folytatni tovább a kísérletezést.
Ügyfélszolgálat költségei
Ez a tétel kezdetben igazából csak rajtunk múlik, de egy befutott webáruház esetében már komoly költségekkel számolhatunk e téren is. Ugyanis egy vásárlás során, ahol a fizikai kipróbálás nem opció, sok kérdés fordul meg a vásárló fejében, amit rendszerint meg is kérdez. Amíg még bírjuk, mi magunk is elvégezhetjük az ügyfélszolgálati teendőket, de később mindenképpen külön munkatársra lesz szükségünk.
Amennyiben az ügyfélszolgálati tevékenységeket mi magunk végezzük el, akkor főleg időbeli ráfordításként kezelhetjük a kérdést, de később már százezres nagyságrendbe tartozik egy-egy ügyfélszolgálat fenntartásra.
Webáruház logisztikai költségek
Bár az internetes áruházunk jellegétől függ hogyan, de tárolnunk kell az eladásra kínált termékeket. Amennyiben kis méretű, vagy kis mennyiségű termékekről van szó, úgy egyszerűbben meg tudjuk oldani a dolgot, de hosszútávon egy raktár bérlésével is érdemes számolnunk.
A logisztikai költségek a marketing költségekhez hasonlóan a tízezres nagyságrendtől egészen a csillagos égig terjedhet. Gyakorlatilag csak az ambícióink szabhatnak határt ennek.
Könyvelési, jogi költségek
Egy webshop esetében is szükség van jogi és könyvelő szakemberre. A legtöbb esetben a jogi költségek nagyon ritkák (sok esetben egyszeriek) lesznek, a könyvelés viszont havi rendszerességgel történik.
A könyvelés 10.000 Ft-tól egészen több százezerig is terjedhet, az adott webshop tevékenységi körétől és forgalmától függően. A jogi költség általában csak pár tízezer forint, és ha kész vannak a jogi dokumentumok, szerencsés esetben évekig nem lesz szükség újakra.
Összegezve:
A webáruházak költségei tehát könnyedén minimalizálhatók, azonban ha nagyban gondolkodunk, akkor mindenképp érdemesebb lehet komolyabb költségekkel számolnunk például marketing területén is. A legjobb ha minden téren szakember segítségét kérjük, hiszen a weboldal tervezése, a keresőoptimalizálás, vagy épp a megfelelő termékportfólió sem egyszerű feladat.