//Mik a webáruház készítés feltételei?

Mik a webáruház készítés feltételei?

Az online értékesítés előretörésével egyre több webáruház nyitja meg „ajtóit” a vevők előtt. A világhálón azonban nem a tülekedés a vevők kegyeiért, ezért nem mindegy miként állunk neki az online értékesítésnek. Induló webáruházunk ugyanis mára kezdeti lépések alatt elbukhat, ha nem figyelünk például arra, hogy mik a webáruház készítés feltételei.

Webáruház készítésének feltételei

Egy webáruház elkészítéséhez alapjában véve nagyon kevés dolog szükséges. Például nem szükséges:

  • sem külön engedély
  • sem működési engedély
  • sem szakképesítés.

Egy induló webáruháznak alapvetően „mindössze” három fő területen kell megfelelnie, melyek a:

  • jogi feltételek
  • bejelentési kötelezettségek
  • adminisztratív feltételek.

Sajnos a feltételek az idő során változhatnak, ezért mindenképp érdemes egyeztetni jogi, könyvelési, vagy egyéb szakhatósággal, mielőtt ténylegesen elindítanánk webáruházunkat.

A webáruház készítés lépései című cikket is ajánljuk a témához kapcsolódóan.

Webáruház nyitásának jogi feltételei

Webáruházat az nyithat, aki megfelel az alábbi webáruház készítési feltételeknek:

  • számlaképes és
  • rendelkezik vállalkozási formával.

Mivel a webáruház üzemeltetés is kereskedelmi tevékenységnek számít, az adószámos magánszemély nem indíthat, csak ha egyéni vállalkozó lesz, vagy őstermelő. De cégen keresztül is létrehozható webáruház.

Tehát minden cselekvőképes magyar állampolgár kezdhet online vállalkozást, ehhez bármely vállalkozási formát használhatjuk (egyéni vállalkozás, Kkt., Bt., Rt., Kft.)

Webáruház nyitás bejelentési kötelezettségei

Egy webáruház nyitásához szerencsére nem kell külön engedélyt kérni, azonban termék, vagy szolgáltatás értékesítéshez szükséges tevékenységi körrel, vagy körökkel (TEÁOR) kell rendelkeznünk.

Legtöbb esetben a 4791-es számú tevékenységi kör felvétele elég, amely a „Csomagküldő, internetes kiskereskedelem”. Ezt a székhely szerinti közjegyzőnél kell bejelenteni, költségtérítés ellenében. A webáruházon keresztüli értékesítés csak ezt követhetően kezdhető meg.

Fontos, hogyha valamilyen egyedi termékről van szó, ami „speciális terméknek” számít, akkor külön szakhatósági engedély is szükséges. Emellett fontos szem előtt tartani azt is, hogy vannak olyan termékek, amelyek nem forgalmazhatók webáruházon keresztül, mint pl. a veszélyes anyagok, vagy dohánytermékek.

Emellett, amennyiben csomagoljuk a termékeinket, azt be kell jelenteni az adóhatóságnál, és környezetvédelmi termékdíjat kell utána fizetnünk.

Ezeken felül szükséges lehet még bejelentenünk, hogy adatkezelési tevékenységet végzünk, amire szinte biztosan sort kell kerítenünk, hiszen marketingtevékenységet végzünk. Ezt a NAV-hoz és az Információszabadság Hatósághoz kell bejelentenünk.

Érdemes tudni, hogy a bejelentést követően a szakhatóságok ellenőrzést folytathatnak le 30 napon belül. Ellenőrizhetik, hogy a webáruház működési szempontból megfelel-e a törvényi előírásoknak, valamint próbavásárlás is történhet.

Webáruház indítás adminisztratív feltételei

A weboldalon a következő információkat mindenképpen elérhetővé kell tennünk, ha megakarunk felelni a hatósági előírásoknak:

Kötelezően feltüntetendő adatok

  • Név, vagy cégnév, cégszerű elnevezés,
  • Vállalkozói igazolvány szám, adószám, vagy cégjegyzékszám,
  • Elérhetőségek (telefonszám, e-mail),
  • Adatvédelmi Tájékoztató,
  • Általános Szerződési Feltételek,
  • A kapcsolattartó személy neve.

Fontos kiemelni, hogy az Adatvédelmi Tájékoztató és az Általános Szerződési Feltételek mindig külön dokumentum és webáruházanként különbözőek, ezért nem lehetnek másolt sablonok.

Egyéb feltüntetendő infromációk

A fentieken túl van még jó pár olyan információ, aminek feltűntetése mindenképp érdemes a könnyebb érthetőség és a jövőbeni problémás ügyek számának minimalizálásában.

Ilyen többek között a vásárlók számára:

  • a termékkínálat meghatározása,
  • a rendeléssel és annak menetével kapcsolatos összes információ,
  • a fizetés és a kézbesítés módját.
  • a garancia, az elállás joga.

Ezen felül a termékeinkkel szemben is szükséges néhány alapvető információ feltüntetése, mint a:

  • termék neve
  • termék leírása,
  • termék képe
  • termék ára
  • engedélyhez kötött termékről esetében az igazolás, nyilvántartási szám feltüntetése.

Egyéb tudnivalók

Mindezeken túl, a valóban szabályszerű működéshez még néhány egyéb információt is fel kell tüntetnünk, amik már inkább a valóban vásárolni szándékozó vevőket érinti.

Ha a webáruházhoz mérőeszközöket használunk(pl. Google Analytics), vagy hirdetés miatt valamilyen mérőkódot, erről is tájékoztatni szükséges a vásárlókat.

Kapcsolatfelvétel, regisztráció, valamint vásárlás esetén a látogatónak el kell fogadnia az Adatkezelési Tájékoztatót.

Hírlevél esetén szintén elfogadandó a tájékoztató, de külön négyzetben legyen kipipálható a hírlevél elfogadása, amely azonban semmilyen esetben sem lehet a vásárlás feltétele.

A Mi kell egy webáruház indításához? című cikket is ajánljuk.

Összegezve:

A webáruház tényleges elindulásához tehát mindenképp szükséges néhány bejelentés megtétele, valamint ügyelnünk kell arra, hogy minden a vásárlók számára releváns információ rendelkezésre álljon nem csak a termékekről, hanem magáról az eladóról is. Ahhoz, hogy egy webáruház elkészült zökkenőmentesen történjen, mindenképp érdemes lehet szakértő segítségét kérni, aki minden aspektusból képben van a szükséges feltételekre.