//Mik a webáruház készítés lépései?

Mik a webáruház készítés lépései?

A webáruház készítés egy összetett folyamat, melynek eredményeként egy olyan platformot kaphatunk, mellyel könnyedén elérhetjük a vevőközönséget és reklámfelületként is funkcionálhat. Az online rendelés előre törésével egyre többekben fogalmazódik meg a kérdés, hogy mik a webáruház készítés lépései.

Piackutatás

Mielőtt egyből belevágnánk a webáruház készítés lépéseibe, mindenképp érdemes lehet egy piackutatást végezni az értékesíteni kívánt termékpalettánkra vonatkozóan.

Alapvetően sokat elárulhat az is, hogy az adott termékekre mennyi keresés történik a világhálón. Erre szerencsére több módszer is kínálkozik számunkra, többek között használhatjuk a:

  • Google Adwords
  • Google Trends alkalmazásokat.

Az adott termékpaletta keresési forgalmát legegyszerűbben úgy tudjuk felmérni, hogy más hasonló termékekkel vetjük össze azt.

Értelemszerűen egy kevésbé keresett termék esetében a nyereségesség kérdéses lehet, ezzel szemben egy keresett termék esetében a versenytársak leküzdésével komoly nyereségeket érhetünk el a jövőben.

Versenytársak vizsgálata

A versenytársakról szót ejtvén a vizsgálat itt is roppant fontos, hiszen megállapíthatjuk mennyire is erős a konkurencia és milyen előnyökkel rendelkezik velünk szemben az adott pillanatban.

Amennyiben úgy látjuk, hogy egy erős konkurenciával állunk szemben, az magában hordozhatja azt a veszélyt is, hogy nem tudunk versenyre kelni az adott termék értékesítésében.

Mindezek mellett még érdemes megvizsgálni a többi jelenlévő webáruház forgalmát, méretét, helyezéseit, külső hivatkozásait is áttekinteni, így komplett képet kaphatunk a konkurens webáruházakról.

Alapvetően egy megfelelően elvégzett piackutatás nagyban megkönnyítheti, hogy webáruházunkat és termékpalettánkat megfelelően pozícionálhassuk az aktuális piaci viszonyok között.

Cégforma kiválasztása

Már a webáruház elkészítése előtt érdemes eldönteni, hogy pontosan milyen cégformában is kívánjuk értékesíteni termékeinket. Működés szempontjából az egyéni és a társas vállalkozás is megfelelő formát nyújthat tevékenységünk számára.

Az egyéni vállalkozás esetében például, ha másodállásban végezzük a webshop üzemeltetést, akkor a kezdeti költségeink alacsonyak lesznek, sőt kedvezőbb járulékfizetés mellett végezhetjük e tevékenységünket. Az adott vállalkozási formáról így mindenképp érdemes előbb alaposan informálódni, mert a későbbiekben ez is nagyban befolyásolhatja sikerességünket.

Kiszállítás módjának meghatározása

A kiszállítási költség rendkívül sokat nyom egyes vevők esetében a latba, éppen ezért előfordulhat, hogy inkább azt a webáruházat választják, ahol alacsonyabb a kiszállítási költség. Magának a webáruháznak alapfeltétele, hogy legyen egy szerződött partnerünk, akivel kiszállítatjuk a csomagot a vásárlók részére. Partneri szerződés esetén a futár cégek többnyire csomagszám alapján adnak árat, ami egy újonnan induló webshop esetében csak saccolható lehet. Jellemzően minél nagyobb a csomagszám annál kedvezőbb a díj, de nem érdemes túlkalkulálnunk sem, hiszen akkor a futárcég elállhat a szerződéstől, ha jelentősen kevesebb csomagot kell szállítani, mint a beígért mennyiség.

A futár partner esetében kiemelten fontos, hogy gyors, precíz és megbízható partnert találjunk, hiszen egy ezen kritériumoknak nem megfelelő cég esetében a sikertelen kézbesítések száma megugorhat, ami számunkra presztízs és anyagi veszteséget is jelenthet.

Domain lefoglalása

A webáruház konkrét elkészítésnek első lépése az úgynevezett domain, vagy másképp webáruház címének lefoglalása. A keresőoptimalizáltság miatt előnyös, ha olyan domain nevet választunk, amelybe a termék, termékcsoport neve is megtalálható. Egy okosan megválasztott domain az idő előrehaladtával komoly fegyvertény lehet a konkurenciával szemben, ráadásul minél régebbi a domain név, annál többet érhet keresőoptimalizálási szempontból is.

Fontos azonban kiemelni, hogy domain lefoglalásakor nem foglalhatunk le már létező márkát, vállalati nevet, vagy ezekhez hasonló neveket sem. Amennyiben nem így teszünk, azzal komoly jogi kellemetlenségeknek is kitehetjük magunkat.

Webáruház elkészítése

Amennyiben a fenti lépéseket túl vagyunk, akkor már minden releváns információ rendelkezésünkre áll ahhoz, hogy webáruházunkat elindíthassuk. E téren három módszer közül válogathatunk attól függően, hogy számunkra melyik a szimpatikus. Ezek többek között a:

  • bérelt webáruház rendszer használata
  • CMS keretrendszerben történő üzemeltetés
  • egyedi rendszer fejlesztése

Bérelt webáruház rendszer használata

A bérelt webáruházak tagadhatatlan előnye, hogy a legkisebb kezdeti költségekkel járó választási lehetőség. Ilyenkor a webáruház teljes keretrendszerét, a különböző modulokat és elemeket egy szerkesztőprogram segítségével „csupán” egymáshoz kell illeszteni.

Emellett a megoldás mellett szól, hogy gyorsan kivitelezhető, kisebb szakértelmez igényel és a tárhelyért sem kell plusz költséget fizetni.

A bérelt webáruházak hátrányaként érdemes megemlíteni azonban, hogy a folyamatos működtetés költsége jelentős lehet, főképp ha webáruházunk növekedési pályára áll és plusz funkciókat is szeretnénk beépíteni az oldalra.

CMS webáruház rendszer használata

A CMS rendszerek, vagy másképp nyílt forráskódú tartalom kezel rendszerek szintén megoldást kínálnak az induló webáruházak számára. Ilyen jól ismert rendszerek többek között a WordPress és a Joomla is.

A CMS rendszerek előnye, hogy sokkal inkább testre szabhatók, ráadásul ingyenesen használhatók. Ugyanakkor bizonyos elemekért fizetni kell, mint a design és a különböző modulok. A jobb testreszabhatóság miatt mindenképp nagyobb szakértelmet igényel, így egy profi szakember segítsége nagyban megkönnyítheti a weboldal kialakítását, azonban ez szintén plusz költség lehet, nem beszélve a szükséges tárhelyről sem.

Egyedi rendszer használata

Harmadik opcióként választhatjuk azt is, hogy egy teljesen egyedi, mindentől független webshopot alakíttatunk ki. Ezt már mindenképp profiknak kell elvégezniük, ami jelentős többlet terhet jelenthet egy induló webáruháznak. Esetenként több százezres tételt is. Ráadásul ugyanúgy számítanunk kell a jövőbeni üzemeltetési költségekre is, ami a CMS rendszerekéhez hasonló mértékű lehet.

Webáruház grafikai elemeinek megalkotása

Egy webáruház mit sem ér, ha nincs felvértezve kellő minőségű és mennyiségű képanyaggal. Ennek meg kell mutatkoznia a logóban, termékfotókban is. Amennyiben professzionális webáruházat szeretnénk üzemeltetni, akkor értelemszerűen a képi anyagnak is ezt kell tükröznie, tehát a legjobb, ha profi fotóssal készítettünk képeket és grafikussal terveztetjük meg logónkat, arculatunkat is.

Tájékoztató anyagok készítése

Amennyiben már adott a webáruház rendszere és a termékek megfelelő képi és írásos megjelenése, akkor még mindig hiányoznak lényeges elemek, mint például a:

  • Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF)
  • Adatkezelési nyilatkozat
  • Vásárlási feltételek
  • Szállítási feltételek
  • Jogi nyilatkozatok

Ezek megléte már csak azért is fontos, mert törvényi kötelezettség írja elő ezek elérhetővé tételét a vevői kör számára. Emiatt ezeknek mindenképp érdemes még az indulás előtt utána járni.

Online marketing stratégia megtervezése

A fenti folyamatot végigjárva elérhetjük, hogy legyen egy törvényileg megfelelő, designos, minőségi tartalommal rendelkező webáruházunk. Azonban ilyenkor a vevők még nem fognak ránk találni, így forgalmunk sem lehet, amíg mi magunk el nem érjük őket.

Az online marketingnek számos eszköze van, amiket mindenképp érdemes lehet bevetni a siker érdekében. Ezek között megtalálható többek között a:

  • keresőoptimalizálás
  • tartalommarketing
  • PPC hirdetési stratégia

Összegezve:

Egy webáruház elindítása tehát nem sétagalopp, főképp ha önerőből próbálkoznánk meg e feladattal. Azonban egy szakértő segítségével hosszútávon nem csak csökkenthetjük költségeinket, hanem webáruházunk esélyeit is növelhetjük a sikerre.